Fotoedukacja

“Aparat fotograficzny jest nie tylko przedłużeniem oka, ale również umysłu. Może widzieć ostrzej, dalej, bliżej, wolniej i szybciej niż oko. Może ujrzeć niewidzialne światło. Dzięki niemu możemy zobaczyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość”
(Wynn Bullock)

Uważamy, że innowacyjna edukacja musi opierać się na łączeniu różnorodnych kompetencji. Prawidłowy rozwój powinien opierać się o wykorzystanie umiejętności interpersonalnych, zdobytej wcześniej wiedzy, a także rozwiązań technologicznych. Dodatkowo proces uczenia powinien być ukierunkowany na wzrost zaangażowania i kompetencji – wynik powinien być składową osobistego postrzegania wykonanego projektu oraz tego, w jaki sposób oddziaływuje on na społeczność i lokalne środowisko, a nie wpisywać się w sztywno określone ramy. Tylko w ten sposób można pobudzać twórcze myślenie i rozwijać pasje. Trzeba również pamiętać, że każdy z nas popełnia błędy – starajmy się jednak z błędów i niedoskonałości wyciągać naukę na przyszłość, a nie traktować je jako pretekst do wymierzania sankcji negatywnych.

Według Cloud Technologies co sekundę w Internecie pojawia się 30 GB nowych danych – w tym 2760 nowych zdjęć na samym Instagramie! Według Mary Meeker, analityczki z Kleiner Perkins Caufield Byers, codziennie w Internecie pojawia się około 500 mln nowych zdjęć. Żyjemy otoczeni obrazami – nie tylko w sieci, ale również w telewizji, prasie każdego rodzaju, a także w przestrzeni publicznej miast. Przed obrazami praktycznie nie możemy uciec, ale możemy spowodować, że będą one lepsze, bardziej wartościowe i treściwe – zawsze warto się zastanowić, co i jak uwiecznić, a później – czy i gdzie to opublikować.

W ramach programu FOTOEDUKACJA chcemy po pierwsze zachęcać do nowego spojrzenia na fotografię i świat obrazu. Żeby móc ruszyć dalej, powinniśmy wspólnie zdobywać podstawowe kompetencje z zakresu teorii fotografii, światła, koloru i aranżacji kadrów. Kolejnym krokiem jest nauka obsługi aparatu/kamery (naszego narzędzia) – niezależnie czy chcemy zatrzymywać chwile przy pomocy telefonu, prostego kompaktu czy lustrzanki, powinniśmy rozpoznać możliwości naszego sprzętu.

Drugim etapem wdrażania programu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w ramach realizacji działań edukacyjnych. Uważamy, że wykorzystanie fotografii i filmowania w procesie edukacyjnym stanowi doskonałe uzupełnienie procesu edukacyjnego oraz koncepcyjną formę zdobywania nowych informacji o charakterze faktograficznym. Działania związane z rejestracją obrazów mogą być szczególnie przydatne w edukacji związanej z naukami społecznymi, historią oraz przyrodoznawstwem. Film i fotografia to również niezastąpione formy rejestracji i promocji działań społecznych – do materiałów wizualnych zawsze warto przyłożyć szczególną staranność, gdyż pozwoli to dotrzeć z realizowaną ideą do szerszej grupy odbiorców.

Program FOTOEDUKACJA jest skierowany do wszystkich osób, które chcą w trochę inny sposób spojrzeć na świat, a także zdobyć i wykorzystać w praktyce umiejętności związane z fotografią i innymi formami rejestracji obrazów.

W gruncie rzeczy aparat zamienia każdego człowieka w turystę wędrującego po rzeczywistości innych ludzi, a ostatecznie także po własnej”
(Susan Sontag, O fotografii)